Harun al-Rashid a fost cel de-al 5-lea Calif al abasizilor și a domnit peste Orientul Mijlociu între anii 786-809. Domnia lui a fost plină de prosperitate în toate domeniile, precum cultura, știința și politica. Se spune că viața sa și curtea lui faimoasă au inspirat colecția de povești populare „O mie și una de nopți”.
În Al-Rashid jucătorii preiau rolul de capi de familii puternice și își vor folosi membrii familiei pentru comerț, călătorii și în cele din urmă încercarea de a exercita influență peste Curtea puternicului conducător.
Al-Rashid este în mare parte un joc de strategie deterministică – cu puțin noroc – bazat pe plasarea de muncitori, influență, management de resurse și câștigarea eficientă de Puncte de Prestigiu. Drept capi de familie, jucătorii vor avea 3 tipuri de muncitori la dispoziție: Înțeleptul, Negustorul și Pașa. Cei 3 muncitori, fiecare cu o valoare de influență, pot fi plasați pe harta Orientului Mijlociu antic pentru a câștiga resurse sau pot fi plasați pe corporații pentru a primi mai mulți muncitori, ori pe un guvern sau birouri imperiale. Corporațiile reprezintă câteva puteri de la Curtea Califului: Intrigă, Război, Știință, Comerț și Poltică.
Jocul durează 5 tururi împărțite în 2 faze principale: faza de plasament și faza de rezoluție. Fiecare fază este împărțită în mai multe runde. În timpul fazei de plasament jucătorii își pun muncitorii pe rând pe tablă. În faza de rezoluție se decid ce acțiuni vor fi rezolvate, pe rând. Fiecare acțiune, fie o zonă pe hartă sau o corporație poate să țină muncitori de la toți cei 5 jucători, dar doar primii 3 jucători vor ajunge să rezolve mișcarea în funcție de influență și ordine. În timpul plasamentului muncitorii pot fi puși în aceleași zone pentru a spori influența unui jucător. Cei cu influență mare vor primi un efect mai mare și mai bun din acțiunile pe care le rezolvă.
Rezolvarea ariilor geografice va aduce jucătorilor resurse. Acestea sunt de 5 tipuri: lemn, ceramică, metal, mirodenii și mătase și pot fi folosite în comerț. Jucătorul dominant, adică cel care are cea mai multă influență, sau în caz de egalitate cel care a plasat primul, va primi 3 resurse sau toate resursele de un tip (ele sunt distribuite uniform pe hartă), al doilea jucător va primi 2 resurse diferite iar cel de-al 3-lea doar 1.
Resursele câștigate din rezolvarea ariilor geografice pot fi folosite în corporații pentru a cumpăra mai mulți muncitori sau a primi birouri guvernamentale. Acestea funcționează mai mult sau mai puțin precum clădirile dsin alte jocuri cu plasare. Unele oferă avantaje permanente, altele au un efect de o singură tură și altele pot fi folosite în fiecare tur. Cât despre ariile geografice, a avea mai mulă influență este mai avantajos, iar jucătorii dominanți vor primi muncitori mai ieftin sau efecte mai bune de la corporații.
Jocul nu conține bani, așa că jucătorii trebuie să fie atenți când combină resurse pentru a primi bani deoarece, dacă plătesc mai mult decât trebuie, nu li se va da rest.
În fiecare tur vor apărea spontan invadatori în locații aleatorii de pe hartă, așa că jucătorii vor trebui să folosească unele din acțiuni pentru a angaja mercenari care pot să lupte cu invadatorii și să le ofere acces la resurse. Jucătorii acumulează Puncte de Prestigiu când cumpără birouri și muncitori, iar la finalul turului al 5-lea jucătorul cu cele mai multe puncte va fi declarat câștigător.